JABATAN PENGIMEJAN DIAGNOSTIK

 

1.         PENGENALAN

Jabatan Pengimejan Diagnostik menyediakan perkhidmatan sokongan kepada pelanggan-pelanggan yang terdiri dari pesakit luar, pesakit dalam, dan juga rujukan dari fasiliti kesihatan kerajaan dan swasta. Antara perkhidmatan pemeriksaan yang disediakan adalah pemeriksaan Radiografi Am yang terdiri dari X-ray Mudah Alih dan Dewan Bedah. Pemeriksaan Radiografi khas seperti Fluroskopi juga turut disediakan.  Modaliti MRI dan CT scan turut disediakan di samping pemeriksaan Ultrasound dan Mammografi.

 

 

2.         OBJEKTIF

Untuk menghasilkan radiograf yang bermutu diagnostik, melakukan prosedur-prosedur intervensi diagnostik dan terapeutik serta memberi laporan yang tepat dan cepat ke atas pemeriksaan radiologi.

 

 

3.         SKOP PERKHIDMATAN

Antara perkhidmatan yang disediakan di jabatan ini kepada pelanggan-pelanggan:

 

Modaliti

Keterangan

Pemeriksaan Radiografi Am

Ø  X-ray Mudah Gerak

Ø  Radiografi Dewan Bedah

Pemeriksaan Radiografi Khas

Ø  Fluroskopi

Ø  IVU

Computed Tomography (CT Scan)

Ø  General

Ø  Kardiak

Ø  Musculoskeletal

Ø  Neuro

 

Ultrasound

Ø  General

Ø  Musculoskeletal

 

Magnetic Resonance Imaging  (MRI)

Ø  General

Ø  Kardiak

Ø  Musculoskeletal

Ø  Neuro

 

Mammografi

Ø  Saringan

Ø  Diagnostik

Ø  Intervensi

 

Intervensional

Ø  Fine Needle Aspiration Biopsy (FNAC)

Ø  Trucut biopsy

Ø  Nephrostomy

Ø  Ureteric Stenting

Ø  Percutaneous Drainage of Abscesses/Collection

 

Lain-lain

Ø  Laporan Radiologi

Ø  Radiologi Sub-kepakaran

Ø  Neuro Radiologi

Ø  MSK Radiologi

 

 

 

4.      JADUAL PERKHIDMATAN

Secara umum, perkhidmatan radiologi adalah pada waktu pejabat kecuali bagi kes-kes kecemasan.

 

JABATAN UTAMA

Waktu operasi :

Waktu pejabat

 

Selepas waktu pejabat

 

8.00 pagi – 5.00 petang (Ahad – Rabu)

8.00 pagi – 3.30 petang (Khamis)

Kes-kes kecemasan dan pesakit dalam.

 

UNIT PENGIMEJAN DIAGNOSTIK, PUSAT RAWATAN HARIAN

Waktu operasi

 

Tutup

8.00 pagi – 5.00 petang (Ahad – Rabu)

8.00 pagi – 3.30 petang (Khamis)

Jumaat/Sabtu/Kelepasan Am

 

UNIT PENGIMEJAN DIAGNOSTIK KECEMASAN DAN TRAUMA

Waktu operasi

 

24jam (Ahad – Sabtu)

 

 

5.      LOKASI PERKHIDMATAN

 

TEMPAT

LOKASI

Jabatan Utama                

-  Terletak di tingkat bawah bangunan utama.

 

Unit X-Ray Kecemasan dan Trauma

-   Terletak di Kompleks Kecemasan dan Trauma

 

Unit X-Ray  DCC

-    Terletak di Kompleks Rawatan Harian

 

Unit X-Ray PRIBA

-    Terletak di Kompleks Rawatan Ibu Dan Anak

 

Periferi

-    Unit Endoskopi (tingkat 1, Kompleks Rawatan Harian)

 

 

 

6.      SOP JABATAN

 

STANDARD OF PRACTICE GENERAL RADIOGRAPHY

 

1.      Pendaftaran Pesakit

1.1    Sila pastikan identifikasi pesakit berdasarkan dokumen pesakit yang diterima.

1.2    Semak permohonan. Jika permohonan untuk temujanji, rujuk arahan kerja pemberian temujanji-HSNZ/IMEJ/AK-002

1.3    Bagi pemeriksaan radiologi, sila pastikan terdapat ‘Order’ dalam sistem.

1.4    Pastikan pt register terlebih dahulu, jika belum, daftar pesakit dalam OP Registration bagi pesakit luar.

1.5    Sila Acknowledge di kaunter utama.

 

2.      Semasa Pemeriksaan X-ray General

2.1  Pastikan nama pesakit di visit label adalah sama seperti yang terdapat EMR.

2.2 Semak jenis pemeriksaan yang dilakukan dalam order detail.

2.3 Semak indikasi. 

2.4 Bagi pesakit wanita, catatkan LMP pesakit di dalam radiographer notes.

2.5 Jika LMP pesakit tidak teratur, arahkan pesakit menjalani pemeriksaan UPT terlebih dahulu.

2.5 Jika perlu, sila arahankan pesakit supaya menukar pakaian mengikut pemeriksaan xray yang hendak dilakukan.

 

3.      Sesi Penilaian Imej

3.1  Pastikan criteria dibawah dipenuhi,

Ø  Identifikasi pesakit

Ø  MRN

Ø  Bahagian pemeriksaan-Indikasi

Ø  Image Quality Criteria- Position,Area,Collimation,Exposure,Marker,Annotation,Name

            

4.      Selepas pemeriksaan

4.1    Hantar imej ke dalam PACS dan pastikan imej dapat di review di dalam EMR.

4.2   Cetak imej permohonan manual.

4.3  Serah filem/imej pemeriksaan radiologi kepada pesakit/pengiring/anggota ward atau klinik da rekodkan di dalam buku.

 

 

STANDARD OF PRACTICE MODALITI MRI

 

1.      ‘ON’ MRI system

1.1       Kunci MRI diambil di bilik sorting.

1.2       Periksa penyaman udara dan humidity bilik berfungsi dan catatkan didalam buku rekod checklist.

1.3       “ON” system termasuk laser printer, computer Leonardo, CCTV, dan computer lain.

1.4       Periksa Helium level dan catatkan didalam buku rekod checklist harian, jika berlaku bacaan turun mendadak, sila memberitahu pihak Siemens.

1.5       Periksa peralatan lain seperti mesin injector, bateri injector, dan mesin SPO2 berfungsi seperti biasa.

 

2.      Temujanji MRI

2.1       Pastikan borang permohonan radiologi, borang consent, borang checklist MRI, dan borang allergic telah diisi lengkap.

2.2       Berikan tarikh temujanji mengikut priority atau mengikut tarikh temujanji pesakit dengan klinik dan ward.

2.3       Berikan borang persediaan dan beri penerangan mengenai mesin dan pemeriksaan MRI yang akan dilakukan.

2.4       Bagi kes yang memerlukan sedation, pesakit perlu masuk ward sehari sebelum pemeriksaan atau ke Daycare bagi kes-kes kanak-kanak.

2.5       Bagi kes memerlukan General Anesthesia. Sila beri surat arahan masuk ward kepada staf atau pesakit bersama borang persediaan.

2.6       Slotkan kes mengikut bahagian pemeriksaa dan keadaan pesakit.

 

 

3.      Semasa Pemeriksaan MRI

3.1       Terima borang persediaan atau borang permohonan asal dari pesakit.

3.2       Semak borang dengan pesakit adalah betul.

3.3       Timbang berat pesakit dan catatkan pada borang.

3.4       Pesakit dikehendaki menukar pakaian dengan memakai gaun yang telah disediakan dan pastikan tiada sebarang barang barang metal memasuki bilik MRI.

3.5       Beri penerangan dengan jelas semasa memposisi pesakit.

3.6       Daftar identifikasi pesakit

3.7       Berkomunikasi dengan pesakit semasa pemeriksaan berjalan.

3.8       Selepas pemeriksaan dilakukan, ambil tarikh temujanji untuk pesakit tersebut mengikut klinik yang berkenaan.

 

4.      “OFF” MRI system

4.1       Pastikan data semua pesakit ditutup pada semua bahagian di dalam computer

4.2       Pastikan meja pemeriksaan digerakkan pasa paras tertinggi atau terendah dan tutup suis lampu.

4.3       Tutupkan system di control panel.

4.4       Off kan system dengan menekan butang pada alarm box.

4.5       Pastikan laser printer, computer Leonardo, CCTV, dan computer lain ditutup.

4.6       Simpan kunci bilik MRI di dalam keybox di bilik sorting.

 

 

 

STANDARD OF PRACTICE MODALITI CT SCAN

 

1.      Pendaftaran Pesakit

4.4  Sila pastikan identifikasi pesakit berdasarkan dokumen pesakit yang diterima.

4.5  Daftar pesakit dalam OP Registration bagi pesakit luar.

4.6  Sila Acknowledge di kaunter utama atau kaunter CT Scan.

4.7  Pastikan pesakit membawa borang pesediaan atau buku temujanji untuk proses pendaftaran.

4.8  Pastikan borang permohonan radiologi, borang consent dan  borang allergic telah diisi lengkap.

4.9  LMP bagi pesakit perempuan dicatatkan. (hukum 10hari untuk kawasan imbasan berhampiran gonad, hokum 28hari untuk kawasan jauh dari gonad dan diberi pelindung radiasi).

4.10          UPT test jika period tidak menentu dan dikhuatiri mengandung.

 

2.      Persediaan dan Pemposisian Pesakit

2.1   Pastikan Branula dipasang pada pesakit yang memerlukan IV Contrast.

2.2   Pesakit dikehendaki menukar pakaian dengan memakai gaun yang telah disediakan dan pastikan tiada sebarang barang barang metal pada bahagian (ROI).

2.3  Penerangan ringkas berkaitan pemeriksaan diberikan seperti arahan pernafasan dan lain-lain.

2.4  Pesakit diposisikan dan di centerkan di atas meja gantry CT Scan.

 

3.      Semasa Pemeriksaan CT Scan

3.1 Daftar identifikasi pesakit dengan betul.

3.2 Pilih protocol yang betul dan mengikut kesesuaian bahagian pemeriksaan.

3.3 Imbasan dimulakan dengan Duo-Scano (AP dan Lateral) bagi tujuan planning.

3.4 Planning bahagian yang dikehendaki bagi tujuan imbasan Helical.

3.5 Bagi kes-kes yang memerlukan IV Contrast, Contrast yang disediakan di bilik CT Scan adalah Omipaque-300, Omnipaque-350, Visipaque-320, dan Iapomiro-370.

 

JENIS CONTRAST

PENGGUNAAN

PEMERIKSAAN

Omnipaque-300

Pesakit yang normal fungsi ginjal, (Creatinine<200)

 

Brain (50ml)

Neck (60ml)

Thorax (60ml)

Abdomen/Pelvis (80ml)

Extremities (80-100ml)

 

Omnipaque-350

Sama seperti diatas.

Brain (40ml)

Neck (50ml)

Thorax (50ml)

Abdomen/Pelvis (70ml)

Extremities (80-100ml)

CTA Angiografi (kecuali CT Cardiac)

Visipaque-320

Pesakit kanak-kanak bawah 12 tahun dan pesakit renal (Creatinine>200)

 

Brain (50ml)

Neck (60ml)

Thorax (60ml)

Abdomen/Pelvis (80ml)

Extremities (80-100ml)

Bagi kes kanak-kanak, jumlah contast hendaklah mengikut berat badan pesakit 1mg/kg

 

Iopamiro-370

CT Angiografi Cardiac

Pemberian contrast adalah mengikut BMI pesakit.

 

 

4.      Persediaan dan Pemposisian Pesakit

4.1  Pastikan Branula dipasang pada pesakit dibuka selepas selesai prosedur.

4.2 Pesakit disuruh untuk menukar semula pakaian.

4.3 Dokumen pesakit diserah dan mengambil tarikh temujanji pesakit dengan klinik yang berkenaan.

4.4 Proses gambar dilakukan oleh jurux-ray yang melakukan pemeriksaan tersebut.

4.5 Imej dikemudian di periksa didalam system HIS.

4.6 Bagi kes-kes klinik, filem x-ray harus diberikan atau didispajkan.

 

7.      KEMPEN SEMASA

 

Kempen Kesedaran Kanser Payudara 2015 

Kempen ini telah diadakan  bertujuan untuk meningkatkan kesedaran orang ramai tentang pentingnya saringan awal kanser payudara melalui pemeriksaan mammogram. Kempen ini dipecahkan kepada 3 siri iaitu pada 28/2/2015 di Mydin Mall Kuala Terengganu, 30/5/2015 di Giant Hypermarket Kuala Terengganu dan 29/8/2015 di Mydin Mall Gongbadak.

 

 

8.      AKTIVITI JABATAN

 

Senarai Aktiviti

Keterangan

1.      KURSUS

a)   Kursus Dalaman anjuran jabatan 

 

 

b)   Kursus Luar anjuran jabatan

 

 

c)   Kursus anjuran bersama

 

 

-   Kursus Jururawat peringkat jabatan.

-   Kursus Teamwork Siri 1 dan 2 untuk kumpulan sokongan 1 dan 2.

 

-   Kursus Pemantapan Perkhidmatan Radiologi Peringkat Negeri Terengganu di Pandan Laut Beach Resort, Setiu.

-   Kursus Medical Officer Peringkat Negeri Terengganu

 

-   The 4th ECSNIR Conference ‘Neuroradiology and Interventional Radiology Revisited 2015’ di Permai Inn Hotel, Kuala Terengganu anjuran bersama ECSNIR dan HUSM.

-   Kursus Perlindungan Sinaran Peringkat Negeri Terengganu anjuran bersama JKNT.

 

2.      CME

-   Sesi CME dilakukan di peringkat jabatan.

-   Semua staf akan memberi CME berpandukan jadual giliran yang telah disediakan.

-   Sesi ini akan diadakan setiap hari rabu minggu pertama dan ke-3 di Mini Auditorium MRI.

 

3.      SESI ANALISA PENOLAKAN FILEM X-RAY

-   Sesi ini dapat mengenalpasti kesalahan-kesalahan yang berlaku dalam penghasilan radiograf  X-ray  dan membincangkan penambahbaikkan yang boleh dilakukan dari segi teknik dalam menghasilkan radiograf yang bernilai diagnostik.

-   Sesi ini dilakukan pada setiap rabu minggu ke-2 dan 4.

 

 

 

 

Print